PILONI PRINCIPALI
Pilonul 1 – Educație generală și nutrițională
Potrivit raportului special dedicat educației nutriționale publicat de Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (http://www.fao.org/3/i3235e/i3235e.pdf), promovarea unor diete sănătoase bazate pe fructe și legume este un element-cheie în adoptarea unor obiceiuri alimentare sănătoase și sustenabile. La nivel global, atât FAO cât și Organizația Mondială a Sănătății, recomandă adoptarea unor politici educaționale și a unor programe care să sprijine activ adoptarea unor diete sănătoase. Așadar, pentru un maxim de eficiență, informarea trebuie completată cu programe care să faciliteze adoptarea unor noi abilități, precum și cu schimbări în mediul alimentar (mai multe opțiuni sănătoare, mai ușor de adoptat obiceiuri sănătoase).
Consumul redus de fructe și legume crește riscul bolilor cardiovasculare și a mai multor tipuri de cancer. Consumul ridicat de grăsimi saturate și grăsimi trans favorizează apariția bolilor de inimă iar consumul de carne roșie și procesată este legat de apariția mai multor tipuri de cancer (WHO, 2203; Steyn et al., 2004; WCRF, 2007).
În acest context, recomandăm trei modalități prin care guvernul poate susține activități educaționale:
- Campanii naționale de informare pe teme de prevenție prin nutriție (cu facilitarea accesului publicului larg prin toate canalele mass-media tv, print, OOH, radio, online, social-media, evenimente și instituții de învățământ).
→ Spoturi informative de tipul celor cu zahar, sare si grasimi, pe perioada nedeterminata, pe toate posturile publice de tv si radio, pe mai multe categorii de informații
ALIMENTAȚIA BAZATĂ PE PLANTE SCADE RISCUL DE BOLI CARDIOVASCULARE ȘI CANCER
LEGUMINOASELE: ALTERNATIVELE VEGETALE PROTEICE LA PRODUSELE DE ORIGINE ANIMALĂ
CONSUMUL DE PRODUSE DE ORIGINE ANIMALĂ AFECTEAZĂ SĂNĂTATEA TA ȘI A PLANETEI
VREI SĂ FACI TRANZIȚIA DE LA VECHEA FERMĂ DE ANIMALE LA O AFACERE BAZATĂ PE PLANTE SAU SĂ ÎȚI DESCHIZI O AFACERE CU ALIMENTAȚIE BIO BAZATĂ PE PLANTE?
- Parteneriate între autoritățile locale și organizații non-profit care promovează consumului de fructe și legume (evenimente publice precum târguri și festivaluri, campanii de conștientizare, campanii de informare, conferințe, ateliere, cursuri gratuite pentru părinți și copii)
- Etichetarea produselor din carne și a celor lactate cu informații despre bolile la care predispun și cu impactul asupra mediului (emisii de gaze cu efect de seră, poluare cu nitrați, azotați etc)
- Educație nutrițională în școli și programe de educație medicală continuă pe teme de nutriție și sănătate publică (pentru personalul medical)
- Folosirea imaginilor din ferme și a unei comunicări cât mai transparente pe toate produsele de origine animala
Exemple de campanii în lume:
- Primăria Barcelonei promovează campania Meat Free Monday (Luni fără carne) și a publicat chiar și un ghid vegetarian pentru oraș (https://bit.ly/2MaghRr)
- Primăria New York a adoptat campania Meatless Monday încă din 2015. Peste 40 de școli, mai multe colegii și universități și școli private s-au alăturat acestei campanii (https://bit.ly/3cfAY94)
- Mai multe orașe din Marea Britanie au devenit Veg Cities ca parte din inițiativa Peas Please (https://bbc.in/3ewCTrC), un program a cărui misiune este aceea de a aduce laolaltă retaileri, producători, instituții publice, autorități locale și reprezentanți guvernamentali într-un efort comun de a crește consumul zilnic de fructe și legume
- Campania națională “Mănâncă 5 fructe și legume pe zi/ 5 a Day” – organizată în mai multe țări (Argentina, Brazilia, Australia, Canada, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Spania, Marea Britanie).
Campaniile sunt structurate și livrate de autoritățile locale în colaborare cu mediul non-profit și, uneori, cu susținerea unor parteneriate private.
Pilonul 2 – Accesibilizarea produselor alimentare “verzi” . Încurajarea agriculturii sustenabile
1. Facilități fiscale și subvenții la toate nivelurile: producție, procesare, distribuție și vânzare
Acordarea de subvenții și fonduri pentru începerea unei afaceri de alimentație verde sau pentru cei care vor să facă tranziția, de exemplu firmele de lactate încep să producă alternative vegetale la lapte, analog programelor de mediu pentru mașini electrice, infrastructură de încărcare și energie verde.
Un alt element cheie în tranziția justă către o alimentație sustenabilă este susținerea întregului lanț de producție al alimentelor cu un impact redus asupra mediului, prin facilități fiscale la toate nivelurile: producție, procesare, distribuție și vânzare. În acest mod schimbările obiceiurilor alimentare au loc organic, prin încurajarea sectoarelor agricole sustenabile și accesibilizarea prețurilor pentru cumpărători.
Considerăm că măsurile facilităților fiscale trebuie prioritizate în fața suprataxării produselor cu un impact mare asupra mediului și sănătății consumatorilor (cum sunt carnea de rumegătoare, carnea procesată), întrucât nu vulnerabilizează cetățenii cu venituri mici și medii, ci înclină balanța natural în piața produselor alimentare în favoarea alternativelor sănătoase și mai sustenabile (făcându-le mai variate, mai numeroase și mai accesibile ca preț).
Propunem de asemenea suprataxarea alimentelor cu impact negativ asupra sănătății și mediului. Atunci când vor deveni produse mai greu accesibile, automat vor crește calitatea, prețul, standardul, în timp ce obiceiul de consum va scădea, odată cu riscurile aferente.
Măsura suprataxării alimentelor cu un impact negativ asupra sănătății și mediului ar putea fi implementată abia după derularea mai multor programe naționale de educare nutrițională și de susținere a creșterii numărului și calității alternativelor vegetale pe piață.
Propunem TVA 0,5% la alternativele vegetale la produsele de origine animală (includem aici alternative la carne, lactate, ouă). Având în vedere că principalul rol nutrițional al alimentelor pe care le substituie este acela de a asigura aportul necesar de proteine, propunem următoarele criterii cumulative pentru aplicarea cotei TVA de 0,5%:
- Produsele sunt preparate sau semipreparate alimentare, fără ingrediente de origine animală, ȘI
- Raportul dintre aportul caloric C (măsurat în kcal per 100g produs, conform informațiilor nutriționale de pe eticheta produsului) și aportul de proteine P (măsurat în grame de proteine per 100g produs, conform etichetei nutriționale a produsului) este cel mult 20.
Acest al doilea criteriu (C/P≤20) este echivalent cu condiția (P×4/C≥0,2), pe care trebuie să o întrunească produsele alimentare pentru a putea utiliza pe ambalaj mențiunea „BOGAT ÎN PROTEINE”, conform Regulamentului (CE) nr. 1924/2006 privind mențiunile nutriționale și de sănătate înscrise pe produsele alimentare.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R1924
2. Identificarea și desemnarea unor culturi strategice în tranziția către o alimentație sustenabilă.
Propunerea noastră vizează culturile de leguminoase care înlocuiesc cu succes din punct de vedere nutritiv produsele de origine animală, inclusiv în privința conținutului proteic: mazăre, soia, fasole, ciuperci, dar și plante aromatice. Aceste culturi sunt benefice solului și aduc beneficii dovedite atât mediului, cât și sănătății.
După analiza pe zone, în câteva scenarii, se vor detalia planuri complete de business și se va asigura ghidaj pentru implementare.
Recomandăm permacultura și specii locale cu prioritate, benefice pentru mediu, si hranitoare pentru oameni.
Fasolea, mazarea, ciupercile, soia sunt doar cateva specii care pot fi incluse in programe drept culturi strategice,
Precedente în Europa
Guvernul francez și-a propus să devină lider global în furnizarea de proteină de origine vegetală,în special, de proteină din mazăre, completând Programul național de proteină vegetală 2014-2020/ Plant protein plan 2014-2020 (http://proxy-pubminefi.diffusion.finances.gouv.fr/pub/document/18/21565.pdf) cu investiții masive în cercetare, dezvoltare și inovație în domeniul „proteinelor viitorului).
3. Redirecționarea subvențiilor dinspre agricultura bazată pe exploatarea intensivă a animalelor spre tipuri de agricultură sustenabilă, bazată pe vegetale.
Exploatarea intensivă trebuie înlocuită cu cultivarea abundentă a plantelor care se potrivesc cu relieful și condițiile. După analiza pe zone, propunem
- un sondaj urgent în rândul lucrătorilor din abatoare și industria de procesare a cărnii
- finanțarea și încurajarea pri facilități fiscale atât a micilor, cât și a marilor producători care aumodele de business sustenabile
- Prioritizarea etapizată a subvențiilor din zootehnie până în anul 2027 pentru afaceri verzi, bazate pe plante
Pilonul 3 – Previzibilitate și consecvență/ Programe naționale de investiții
- Programe naționale de investiții în infrastructura pentru prelucrarea culturilor vegetale, spre exemplu mazăre, soia, fasole sau alte leguminoase.
- Programe naționale de investiții în antreprenoriatul alimentației verzi/sustenabile
- Programe naționale de investiții în cercetare și dezvoltare în domeniul alimentației sustenabile bazate pe plante (ingineria alimentelor, biotehnologii).
PARTENERI ÎN TRANZIȚIE
Tranziția către o agricultură sustenabilă și o alimentație care să lase o amprentă cât mai mică asupra mediului nu poate avea loc decât dacă toți actorii importanți din societate își unesc forțele și colaborează. De aceea propunem și câteva modalități prin care mediul non-profit, mediul de afaceri și guvernul se pot susține reciproc în această tranziție.
ONG & CORPORATE
- Consultări regulate cu organizațiile non-profit (naționale și internaționale) dedicate promovării tranziției către o alimentație sustenabilă, bazată pe plante
- Facilități fiscale pentru organizațiile non-profit care promovează alimentația vegetală sau predominant vegetală
- Consultări cu mediul de afaceri din zona alternativelor vegetale la produsele de origine animală (pentru a identifica din timp care sunt provocările lor și de ce fel de sprijin au nevoie pentru a deveni competitivi atât pe plan național, cât și internațional).