Agent Green expune becurile ilegale vândute în 4 lanțuri de magazine

blank

Agent Green expune astăzi lista cu becurile economice vândute de 4 mari lanțuri de magazine pentru care nu se afișează date despre identitatea producătorului, timbrul verde și pubela barată [nota 1].

Auchan vinde becuri economice marca Tendenza distribuit de S.C.PROMOD.S.R.L și marca Softlight distribuit de S.C.AV CLIMA.S.R.L. Timbrul verde și marcajul pubela barată lipsește la ambele produse. Kaufland vinde becuri economice marca EcoLux importate de Alexa Trading SRL despre care nu sunt disponibile date. Pubela barată și timbrul verde lipsesc și in acest caz. Mr Bricolage vinde becuri economice Lohius de 9 W și de 18 W importate de S.C. LOHUIS ROMANIA IMPEX.S.R.L. Timbrul verde și pubela barată lipsesc și in acest caz. Kika vinde becuri economice marca Apsun ascunse în corpurile de iluminat marca EGLO. Becurile Apsun nu conțin nici date despre producător, nici pubela barată și timbru verde.

Agent Green a sesizat deja Garda Națională de Mediu în legătură cu becurile economice ilegale și poartă discuții cu magazinele pentru a elimina aceste produse de pe rafturi. Identitatea producătorului și pubela barată sunt informații esențiale și obligatorii de oferit consumatorilor pe bec, pe ambalaj și/sau pe instrucțiunile de folosire. Afișarea la raft și pe documentele de vânzare a timbrului verde reprezintă garanția că becurile economice și tuburile fluorescente care conțin mercur se reciclează și nu se aruncă la gunoi. Magazinele și producătorii cu probleme riscă amenzi de câte 7500 lei pentru fiecare problemă a produselor neconforme cu legea.

Investigațiile Agent Green s-au desfășurat în perioada aprilie-iunie 2009 în cele mai mari 23 de lanțuri de magazine care operează în România. Investigațiile au inclus și vizite la raft. Rezultatele sunt publicate sub forma ghidului ”Green my light” ajuns deja la ediția a II-a [nota 2]. În ghid se arată că 11 lanțuri de magazine sunt atente la poluarea cu mercur și garantează reciclarea pentru becurile vândute, având afișat timbrul verde la raft. ”Suntem surprinși că unele magazine mari își permit să pună pe piață și becuri pentru care nu se poate garanta reciclarea și deci evitarea poluării cu mercur. Sunt suficiente alternative de becuri conforme cu legea pe piață, așa că nu vedem nici un motiv ca becurile ilegale să fie retrase imediat de pe rafturi, iar magazinele să înceapă să garanteze imediat reciclarea”, a spus Gabriel Păun, coordonator media și campanii, Agent Green.

Becurile economice și tuburile fluorescente sunt surse de lumină eficiente energetic, rezistă până la 10 ani, contribuie semnificativ la reducerea emisiilor de dioxid de carbon și la salvarea climei. Totuși acestea conțin mercur și pot polua mediul atunci când se sparg. Poluarea organismului uman cu mercur se numește hidrargirie și contactul direct cu acesta poate cauza efecte negative neurologice și renale. De aceea aceste surse de lumină trebuie reciclate și nu aruncate la gunoi. Reciclarea acestora de face de către producători conform cu Directiva Europeană 2002/96/CE și cu Hotărârea de Guvern 448/2005.

Agent Green cere:
– distribuitorilor de becuri din România să garanteze imediat în public că reciclează becurile economice și tuburile fluorescente uzate
– Gărzii Naționale de Mediu să demareze controale la nivel național pentru verificarea magazinelor care nu pot garanta că reciclează becurile uzate conform HG 448 / 2005

Note:
[nota 1] HG 448/2005
Art. 10: Informaţii pentru utilizatori
(1)Producătorii sunt obligaţi să furnizeze utilizatorilor de EEE din gospodăriile
particulare toate informaţiile necesare în legătură cu:
e)semnificaţia simbolului prevăzut în anexa nr. 4.
ANEXA Nr. 4: SIMBOL pentru marcarea echipamentelor electrice şi electronice
Simbolul care indică faptul că echipamentele electrice şi electronice fac obiectul unei colectări separate reprezintă o pubelă cu roţi barată cu două linii în formă de X, ca în imaginea de mai jos. Simbolul trebuie să fie tipărit vizibil, lizibil şi durabil.
(5)Producătorii şi/sau distribuitorii au obligaţia de a furniza toate informaţiile prevăzute
la alin. (1) şi (3), în instrucţiunile de utilizare sau la punctul de vânzare.
Art. 13: Inspecţia şi controlul. Sancţiuni
(1)Constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
c)nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (5) şi (6), art. 7 alin. (3), art. 8 alin. (7), art. 10
alin. (3), (4) şi'(5) şi ale art. 11 alin. (3) şi (4), cu amendă de la 50.000.000 lei la
75.000.000 lei;
OM 556/2006
Art. 2
(1)Orice producător care introduce pe piaţă echipamente electrice şi electronice
după data de 31 decembrie 2006 este obligat să se identifice prin aplicarea unei
etichete având un marcaj care va conţine numele firmei, codul unic de înregistrare la
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sau orice informaţie de identificare a
producătorului, fără a se confunda cu alt marcaj similar, aplicat anterior datei
respective.
Art. 3
Absenţa marcajelor şi a etichetelor constituie contravenţie şi se sancţionează
conform art. 13 alin. (1) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 448/2005 privind
deşeurile de echipamente electrice şi electronice.